Datum: (963 dagen oud)
PR: Whizpr

Vacatures op sociale media blijven toenemen

4 miljoen vacatures op Twitter, volop vraag naar ICT’ers in Amsterdam

Eindhoven, 31 maart 2015 - Het aantal vacatures op sociale media neemt ook in 2015 steeds verder toe. Dat blijkt uit onderzoek van social media analysetool Coosto. Eind 2014 maakte Twitter bekend dat #vacature het vaakst ‘trending topic’ was in Nederland. Deze ontwikkeling zet zich door: in het begin van 2015 zijn er op sociale media zelfs 44 procent méér vacatures gedeeld dan in dezelfde periode in 2014. Sinds 2011 zijn er in totaal ruim 11,5 miljoen vacature-gerelateerde berichten op sociale media verschenen. Twitter is het platform waar verreweg de meeste banen worden gedeeld: bijna vier miljoen in het afgelopen jaar. Vooral ICT-vacatures zijn populair in Nederland en de meeste banen zijn te vinden in Amsterdam.

ICT’ers in Amsterdam gezocht
Er worden 1,2 miljoen berichten op sociale media gedeeld die zich richten op ICT-vacatures. Banen in deze sector worden verreweg het meest gedeeld in Nederland. Managementfuncties (670.000 maal) en sales-functies (565.000) volgen daarna. Net buiten de top-3 vallen vacatures in marketing/communicatie (468.000) en de zorg (444.000), op ruime afstand gevolgd door beroepen in de horeca, de financiële sector, recruitment/hr, (fashion) retail en de telecomsector. In bijna de helft (5,5 miljoen) van alle vacatures staat een plaatsnaam genoemd. Amsterdam is met afstand de plek waar de meeste banen te vinden zijn, gevolgd door Utrecht en Rotterdam. In de hoofdstad wordt, net als de rest van het land, vooral gevraagd naar ICT’ers.

Twitter domineert
Van de 11,5 miljoen vacature-gerelateerde berichten op sociale media zijn zo’n 10,5 miljoen via Twitter geplaatst. Opvallend is dat deze 10,5 miljoen berichten werden verstuurd door slechts 313.000 auteurs. De 100 actiefste twitteraars plaatsten samen liefst 4,2 miljoen tweets. Deze top-100 bestaat volledig uit organisaties die constant vacatures delen. Om werkzoekend en werkgevend Nederland nader tot elkaar te brengen, organiseerde Twitter afgelopen maand een banendag. In Nederland werd daar 33.000 keer over getweet door 9.000 auteurs.

Door te retweeten, delen gebruikers van sociale media een vacature ook met hun eigen netwerk. Door een afbeelding mee te nemen in het bericht, blijken vacatures veel sneller te worden verspreid. Gemiddeld 17 procent van de vacatureberichten krijgt een retweet; wordt er een afbeelding toegevoegd groeit dit tot liefst 58 procent. Toch bevat momenteel slechts 1,6 procent van de vacaturetweets een afbeelding, terwijl gemiddeld op Twitter in 13 procent van de gevallen op Twitter een foto bij het bericht wordt geplaatst.

Het gebrek aan media in de vacatureberichten is een gemiste kans, vindt Rens Dietz, Marketing Manager bij Coosto: “Om personeel te vinden wordt social media ontzettend veel ingezet, maar het kan nog veel effectiever. Door een aansprekende foto toe te voegen is er meer engagement. Hier lijkt men in de ICT-branche wat van te kunnen leren. Terwijl in deze sector verreweg de meeste vacatures op social media staan, scoren juist marketing/communicatie- en pr-vacatures het beste wat betreft retweets. Toch blijven technische vacatures onverminderd populair, zeker in Amsterdam. Dankzij de interessante ontwikkelingen in IT en tientallen innovatieve startups die in onze hoofdstad gevestigd zijn, is Amsterdam duidelijk de plek waar het momenteel gebeurt.”

Over Coosto
Met social media analysetool Coosto kunnen gebruikers naast analyseren ook publiceren en reageren. De data in Coosto wordt continu ververst met resultaten uit ruim 400.000 bronnen als Twitter, Facebook, Blendle, nieuwssites, blogs en RTV. Klanten hebben naast real-time resultaten de mogelijkheid in de miljarden documenten terug te zoeken en zo trends te signaleren. De software van Coosto levert relevante resultaten voor PR- en communicatieprofessionals die reputatie willen meten, voor klantenserviceteams die via sociale media klachten afhandelen en marketingafdelingen die de eigen prestaties willen meten. Coosto is marktleider en het klantportfolio bestaat uit grote A-merken zoals Microsoft, Samsung, Het Rode Kruis, ANWB en TUI. Meer informatie op www.coosto.com.

Coosto
Rens Dietz