Datum: (1040 dagen oud)

Marketeers zetten wereldwijd in op social

Customer journey centraal volgens ‘2015 State of Marketing’-rapport

Utrecht, 14 januari 2015 – Marketeers zullen in 2015 nog meer inzetten op social media, mobile (tracking en apps) en e-mail marketing, om zo te komen tot een samenhangende customer journey. Dit staat in het ‘2015 State of Marketing’ rapport, zoals gepubliceerd door Salesforce. Dit rapport is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder meer dan 5.000 marketeers. De markteers zijn positief over de vooruitzichten: ruim 84 procent van de respondenten is van plan de marketingbudgetten in 2015 te verhogen of te handhaven, met social en mobile marketing bovenaan de prioriteitenlijst.

Het 2015 State of Marketing-rapport is hier te downloaden.

Customer journey centraal
De customer journey is een essentieel onderdeel geworden van het marketingproces. Er is een enorme verschuiving van campagnegerichte marketing naar gepersonaliseerde 1:1 customer journeys. Zesentachtig procent van de senior marketeers vindt het essentieel om een samenhangende customer journey te creëren waarbij alle touchpoints en kanalen worden meegenomen. In het 2015 State of Marketing-rapport, noemen respondenten mobiele apps, marketing analytics en customer relationship management (CRM) instrumenten als de technologieën die het meest effectief zijn bij het creëren van zo’n samenhangende customer journey.

Social groeit
Budgetten voor social groeien sneller dan die voor elk ander digitaal marketingkanaal. Er is een grote verschuiving in de manier waarop marketeers naar social kijken: 64 procent van de marketeers ziet social als een cruciale enabler van producten en diensten, een stijging van 25 procent ten opzichte van het 2014 State of Marketing-rapport. Zeventig procent van de marketeers zegt de uitgaven voor social media advertising te zullen verhogen.

Mobiel geïntegreerd
Marketeers integreren mobiele kanalen steeds meer in hun totale marketingstrategie om hun klanten met 1:1 interacties in real-time te kunnen bereiken. Achtenzestig procent geeft aan mobiel te hebben geïntegreerd in hun totale marketingstrategie, een stijging van 48 procent ten opzichte van vorig jaar. Vijfenzestig procent is van plan het budget voor mobiele push-notificaties met een derde of meer te laten stijgen en 58 procent heeft nu een special team voor mobile marketing, een stijging van 35 procent.

E-mail nog steeds motor
E-mail is nog steeds de motor van digitale marketing. Drieënzeventig procent van de marketeers is het erover eens dat e-mail de kern is van het marketingproces, en 92 procent geeft aan dat e-mail een duidelijke return on investment (ROI) levert. Zevenenveertig procent van de deelnemers aan de enquête ziet click-through rates als de belangrijkste maatstaf voor succes van e-mail marketing, terwijl net iets minder, 43 procent, conversiepercentage als belangrijkste criterium ziet.

"De toekomst van marketing ligt bij het opbouwen van intensieve customer journeys vanuit sales, service en marketing. Het is belangrijker dan ooit om echt verbinding te maken met elke persoon die met je merk te maken heeft en zijn of haar customer journey te personaliseren op basis van acties en voorkeuren", zegt Scott McCorkle, CEO, Salesforce Marketing Cloud, Salesforce. "Ons 2015 State of Marketing-rapport toont aan dat dit het jaar wordt dat bedrijven daadwerkelijk inzetten op een echte multi-channel aanpak om de klant nauwer bij het bedrijf te betrekken."

Top 5 gebieden voor hogere uitgaven:
70% Social media reclame
70% Social media marketing
67% Social media engagement
67% Locatie-gebaseerd mobile tracking
66% Mobiele toepassingen

Vorig jaar bestond de top 5 uit: data & analytics (61%), marketing automation (60%), e-mail marketing (58%), social media marketing (57%) en content management (57%).

2015 trends op het gebied van social, mobile en e-mail:

De link naar het rapport: https://www.salesforce.com/form/marketingcloud/2015-state-of-marketing.jsp.

De link naar de infographic: http://goo.gl/A4QMeo.

Over Salesforce
Salesforce (NYSE: CRM) levert cloud computing-oplossingen en biedt - in abonnementsvorm - een geïntegreerd online platform voor relatiebeheer, verkoop, service en marketing. Meer dan 100.000 bedrijven wereldwijd, variërend van het MKB tot multinationals, transformeren hun organisatie naar een werkelijk vraaggestuurde organisatie met Salesforce. Salesforce helpt organisaties hun klantgerichte processen zo te stroomlijnen, dat zij zeer snel kunnen inspelen op bestaande en nieuwe klantbehoeften en –wensen. Daarnaast biedt het bedrijf met het Salesforce1-platform naast eigen toepassingen ook business applicaties van partners via de snelgroeiende AppExchange. Deze apps zijn eenvoudig te integreren met de omgeving van eindgebruikers en zijn op nagenoeg alle mobiele platformen beschikbaar. In de Benelux werken bedrijven van uiteenlopende grootte met Salesforce, zoals KLM, PostNL, Philips, Nationale Nederlanden, Coca Cola, TVH, Telenet, Van Gansewinkel, eMerus, Mylaps, MKB Servicedesk en The Cloakroom. Ga voor meer informatie naar www.salesforce.com/nl of volg op Twitter @Salesforce_NL.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
L&DJ PR
Peter Keijzer
T: 020 421 05 65
E: Peter@l-dj.nl

Salesforce Benelux
Ward van Beek
M: 06 51 034 301
E: wvanbeek@salesforce.com

Dit persbericht is ook online beschikbaar.