Datum: (1410 dagen oud)
PR: Franssen Communicatie

Europese ruimtemissie brengt Melkweg in kaart met Big Data database op basis van InterSystems Caché

Met succes gelanceerde Gaia-satelliet seint meetgegevens door naar ESA voor analyse van tienduizend data objecten per seconde

Madrid, januari 2014 — InterSystems Caché® is door European Space Agency  (ESA) gekozen als snelle objectgeoriënteerde databasesysteem voor de opvang van de stroom Big Data, gegenereerd tijdens de Gaia-missie ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek rond de Melkweg (sterrenstelsel). Het doel van de missie is om de positie van één miljard sterren te registreren. Aan de hand van die gegevens wordt een 3D-weergave van de ruimte gemaakt. Daarmee zijn nieuwe inzichten te verwerven omtrent het ontstaan van de Melkweg en ons zonnestelsel.

Gedurende de komende vijf jaar zal de Gaia-satelliet 10 keer volledige de ruimte aftasten en met grote nauwkeurigheid  de positie, de beweging en de variaties in helderheid van de sterren vastleggen. Naar verwachting  zullen er enige honderdduizenden nieuwe hemellichamen  worden waargenomen, waaronder planeten buiten ons zonnestelsel en ook objecten die noch ster, noch planeet zijn, zoals dwergplaneten  en gasplaneten. Verder zal Gaia meer dan 1 miljoen stukken materie in de ruimte (asteroïden en cometen) in ons zonnestelsel detecteren.

Vanwege  het hoge volume aan te verzamelen en te analyseren data, heeft de ESA-missie behoefte aan IT-voorzieningen met extreem hoge databaseprestaties. Het Europese astronomiecentrum van ESA in Madrid selecteerde Intersystems Caché om de massale stroom van meetgegevens van de satelliet op te slaan en te analyseren. ”Met Caché realiseren we superieure prestaties en schaalbaarheid in vergelijking tot andere databases. Per seconde kunnen we tienduizenden Java objecten direct in Caché laden en behouden we de mogelijkheid SQL-queries op die data los te laten”, aldus William O’Mullane, wetenschappelijk operationeel manager van de Gaia-missie.

“De Gaia-missie wordt beschouwd als het meest omvangrijke IT-project binnen de sterrenkunde. InterSystems bevindt zich met Caché in de bevoorrechte  positie mee te werken aan een veeleisend Big Data project met exceptioneel hoge datavolumes, extreme eisen aan de snelheid van laden en lezen daarvan en heel veel variaties in type data. Wij zijn heel blij met de keuze van ESA”, aldus Jordi Calvera, directeur InterSystems Spanje.

Actuele informatie over de Gaia-missie  is te vinden op het ESA blog http://sci.esa.int/gaia/.

Over European Space Agency
ESA is opgericht door 18 lidstaten. Door de activiteiten in de ruimtevaart zowel op economisch gebied als qua inzet van intellectuele bronnen op elkaar af te stemmen, zijn de lidstaten gezamenlijk tot meer in staat dan wanneer elk land zich afzonderlijk met de materie bezig houdt.  Het doel is om op een zorgvuldige manier Europese ruimtevaartontwikkelingen in gang te zetten, zodat de Europese burgers zich verzekerd weten dat elke investering in de ruimte hen voordeel oplevert. Voor aanvullende informatie:  www.ESA.int.

Over  InterSystems
InterSystems Corporation is wereldwijd marktleider in de levering van software voor innoverende processen in de zorg. Het hoofd­kantoor van de onderneming staat in Cambridge, Massachusetts (VS); de onderneming heeft vesti­gingen in 25 landen. InterSystems HealthShare® is een strategisch platform voor informatiesystemen in de gezondheidszorg.  Het staat organisaties toe gegevens over patiënten te vergaren en te delen. De oplossing voorziet tevens in de functionaliteit voor real-time analyse. Op basis daarvan zijn acties te initiëren via ziekenhuisnetwerken, locale zorggemeenschappen dan wel via regionale of landelijke zorgnetwerken.  InterSystems CACHÉ® is mondiaal het meest gebruikte databasesysteem voor zorgaplicaties. InterSystems Ensemble® is een platform voor het snel integreren en ontwikkelen van genetwerkte applicaties.

Meer informatie is te vinden op www.intersystemsbenelux.com of te verkrijgen bij:

David Majster
Marketing Manager Benelux & France InterSystems Benelux BV