Door op

Dimension Data Nederland gaat partnership aan met NetYCE voor netwerkautomationoplossingen en professionalisering van beheer

Weesp, 12 februari 2013, Dimension Data, leverancier van ICT-services en -oplossingen, heeft gekozen voor het platform van NetYCE voor het bieden van netwerkautomationoplossingen aan zijn klanten in Nederland. NetYCE is leverancier van het YCE-platform dat klanten in staat stelt om professionalisering van het netwerk en de  beheerorganisatie door te voeren, waarmee een verbetering van de netwerkstabiliteit, -efficiency, -flexibiliteit en -beveiliging bereikt wordt.

Edwin de Brave, Solutions Director bij Dimension Data, verheugt zich op de samenwerking: “Het unieke van YCE zit hem in de ‘top-down’- en ‘design-driven’-benadering om netwerk-changes consistent over de betrokken engineering- en operationsafdelingen door te voeren. Daardoor kunnen provisioning en netwerk-changes aanzienlijk sneller uitgevoerd worden met minder kans op fouten. Het resultaat is een stabieler netwerk tegen fors lagere beheerkosten. Wij verwachten dan ook dat we onze klanten met de YCE-oplossing een goede ROI kunnen bieden.”

NetYCE is als spin-off voortgekomen uit de Rabobank Groep, waar het YCE-platform is ontwikkeld en sinds 2002 wordt ingezet voor alle netwerk-changes ten behoeve van meerdere netwerken met in totaal meer dan 5.500 netwerkcomponenten. Het YCE-platform stelde de Rabobank in staat om de OPEX van zijn originele netwerkbeheer met ruim zeventig procent te verminderen, terwijl de stabiliteit, complexiteit en time to market aanzienlijk zijn verbeterd.

Wim Gerrits, oprichter van NetYCE, is blij met Dimension Data als partner: “Dimension Data heeft de afgelopen jaren een uitstekende reputatie opgebouwd als integrator van netwerkmanagementoplossingen. De stap om ook klanten te gaan helpen met netwerkautomatisering en met professionalisering van beheer, getuigt van een sterke visie. Er is namelijk veel te winnen op dit terrein. Zo blijkt volgens cijfers van analisten dat tachtig procent van alle netwerkstoringen voorkomt uit handmatige wijzigingen in configuraties, en bestaat de TCO van een netwerk, volgens Gartner, voor tachtig procent uit mensen, opleidingen en organisatie; de aanschafkosten bedragen slechts twintig procent.”

Het YCE-platform zorgt ervoor dat netwerk-changes conform de designprincipes worden uitgevoerd, zoals opgesteld vanuit de architectuur. Tot nu toe is dat niet gangbaar; design, engineering en operations zijn veelal gescheiden disciplines waardoor verschillende personen met verschillende inzichten wijzigingen maken direct in het live netwerk op individuele devices. Het netwerk wordt dan al snel een soort spaghetti, wat het onmogelijk maakt om automatisering en standaardisatie door te voeren.

Het YCE-platform werkt vanuit een top-down-aanpak waarbij topologie, services, IP-plannen, designuitgangspunten en dergelijke worden vastgelegd in modellen. Door deze slim te combineren met templates, worden configuraties en changes gegenereerd en via de applicatie naar het netwerk gestuurd. Op deze manier kunnen change-processen consistent en controleerbaar worden uitgevoerd. Hiermee vormt het YCE-platform een ‘ERP-systeem’ voor het netwerk.

Over Dimension Data
Dimension Data plc., opgericht in 1983, is een leverancier van ICT-services en -oplossingen, die gebruik maakt van zijn technologie-expertise, wereldwijde mogelijkheden voor service- en dienstverlening, en ondernemingskracht om de bedrijfsambities van zijn klanten waar te maken. Dimension Data is lid van de NTT Group. Meer informatie is beschikbaar op www.dimensiondata.com/nl.

Over NetYCE
NetYCE is leverancier van netwerkautomationoplossingen die organisaties in staat stellen om hun netwerkbeheer verder te professionaliseren en de benefits van netwerkautomation door te voeren. De YCE-oplossing slaat een brug tussen netwerkdesign en architectuur, engineering en operations. Meer informatie is beschikbaar op www.netyce.com.

NetYCE – Wim Gerrits
T: 06 22177868