Datum: (2225 dagen oud)
PR: Franssen Communicatie

Verbanden in medische dossiers automatisch gelegd in zorgsysteem Ecaris

VIR e-Care Solutions toont iKnow-technologie op MIC2011

Arnhem, oktober 2011 – Informatie uit medische dossiers is voortaan door artsen en behandelaars gemakkelijker te ontsluiten en sneller te interpreteren dankzij het gebruik van geavanceerde zoektechnologie voor ongestructureerde data.

Deze doorbraak in medische informatieverwerking is bewerkstelligd door VIR e-Care Solutions. Dit Nederlandse ICT-bedrijf heeft zijn modulair opgebouwde zorgsysteem Ecaris uitgebreid met de iKnow-technologie van de Amerikaanse softwareleverancier InterSystems. Beide bedrijven zullen gezamenlijk de nieuwe gecombineerde oplossing tonen tijdens het Medisch Informatica Congres (MIC), dat op 10 en 11 november in congrescentrum Koningshof in Veldhoven zal plaatsvinden.

VIR e-Care Solutions ontwikkelde in de afgelopen 25 jaar vooral applicaties voor multidisciplinair werkende zorgsectoren. Vrijwel de gehele revalidatiesector en een groeiend aantal organisaties binnen de verpleging, verzorging en thuiszorg werkt met het zorgsysteem Ecaris. Daarin spelen modules voor multidisciplinair plannen en ordercommunicatie, dbc’s afleiden en factureren, teamcommunicatie en het vastleggen en ontsluiten van grote hoeveelheden klinische gegevens een prominente rol.

Voor de revalidatiesector ontwikkelt het bedrijf het eerste sectorbrede EPD van Nederland. Daarnaast ontwikkelde het elektronische patiëntendossiers voor sporters en topsporters. De software van VIR e-Care Solutions haalde in het verleden talloze certificeringen en keurmerken. Onlangs ontving zorgsysteem Ecaris het NOREA-keurmerk voor het Fysio EPD.

Hoewel iKnow wereldwijd al op verschillende plekken in combinatie met medische applicaties wordt toegepast, is VIR e Care Solutions de eerste Nederlandse softwareleverancier in de zorgsector die de technologie geheel integreert in het eigen aanbod. Het bedrijf was al langer op zoek naar een instrument dat automatisch verbanden kan leggen in een omvangrijk medisch dossier door middel van analyses op de vrije tekstvelden. Dit past binnen de innovatieve en klantgerichte waarden waaronder VIR e-Care Solutions opereert. Die intelligentie vond men in iKnow van InterSystems. Deze technologie stelt artsen en behandelaars in staat sneller verbanden te leggen in de diverse onderdelen van een medisch dossier, met name die delen die in tekstvorm (dus ongestructureerd) zijn vastgelegd.

De iKnow- technologie is in staat zeer snel grote hoeveelheden tekst te ontrafelen, te analyseren en vervolgens weer te geven in een door de gebruiker gewenste samenhang. Dit zorgt ervoor dat artsen en behandelaars in één oogopslag een samenvatting krijgen van de meest voorkomende verbanden. Daarmee levert VIR e-Care Solutions zijn klanten in de zorg opnieuw een tool om hun dienstverlening op een hoger niveau te brengen.

InterSystems
InterSystems Corporation is een van de belangrijkste software-ontwikkelaars en -innovators voor de gezondheidszorg ter wereld. Het hoofdkantoor van de onderneming staat in Cambridge, Massachusetts (VS); de onderneming heeft vestigingen in 23 landen. InterSystems brengt innovatieve producten op de markt, die applicatiebouwers in staat stellen hoogwaardige bedrijfssoftware-oplossingen snel te ontwikkelen en in gebruik te nemen.

InterSystems Ensemble® is een breed, naadloos platform voor snelle integratie, ontwikkeling en verrijking van bestaande en nieuwe applicaties en de verbindingen daartussen.

InterSystems CACHÉ® is een zeer krachtige object-database, waarmee zich snellere en beter schaalbare applicaties laten maken.

InterSystems DeepSee™ is software die het mogelijk maakt ‘business intelligence’ real-time op te nemen in transactionele systemen, zodat betere operationele beslissingen zijn te nemen.

Meer informatie is te vinden op www.intersystembenelux.com of bij:

David Majster
Marketing Manager Benelux & France