www.MarcommIT.nl  www.LVTPR.nl  www.contentbureau.nl  www.mavericktranslations.nl
www.persberichten.com
Persberichten van ICT-bedrijven in Nederland

Inloggen • Wachtwoord vergeten? Registreren
Google zoek

Intel lanceert nieuwe generatie krachtige en energiezuinige serverprocessors voor de cloud

Nieuwe Intel Xeon processor E5-2600 basis voor flexibele, efficiënte datacenters

Samenvatting

• Nieuwe Intel Xeon processor E5-2600 ontworpen voor een wereld met miljarden internetapparaten en internetgebruikers.
  • Nieuwe serverprocessor tot 80 procent1,2 sneller, vergeleken met de vorige generatie.
  • Nieuwe Intel Integrated I/O met PCI Express 3.0 kan het datatransport van en naar de processor verdrievoudigen3, zodat veeleisende toepassingen sneller toegang hebben tot data.
  • De beste datacenterprestaties per watt, met een verbetering van ruim 50 procent1,4 in SPECpower_ssj2008; beter energiebeheer van het hele platform met Intel Node Manager en Intel Data Center Manager.
Kontich, 6 maart 2012 - Intel lanceert de Intel Xeon processor E5-2600 productfamilie, als antwoord op de enorme toename in het clouddataverkeer. Deze nieuwe serverprocessor biedt de hoogste prestaties, de beste datacenterprestaties per watt, diverse I/O-innovaties en betrouwbare, hardwarematige beveiligingsfuncties. De nieuwe Intel Xeon-processors vormen niet alleen het hart van nieuwe servers en workstations, maar zullen ook dienen als het fundament voor de volgende generatie opslag- en communicatiesystemen.

In 2015 zullen er wereldwijd naar verwachting 15 miljard apparaten5 en ruim 3 miljard gebruikers6 zijn met een internetverbinding. Het wereldwijde datacenterverkeer zal tot 2015 naar verwachting jaarlijks met 33 procent toenemen tot ruim 4,8 zettabye per jaar - ruim drie maal zoveel als in 20116. Dit betekent dat er dan iedere dag 4GB aan data per gebruiker via internet wordt verzonden, vergelijkbaar met een HD-film van 4 uur. Hierdoor zal de hoeveelheid data die moet worden opgeslagen, jaarlijks met 50 procent toenemen7. Om deze groei aan te kunnen, zal het aantal cloudservers tot 2015 ruim verdrievoudigen8.

Infographic: wat gebeurt er in één minuut op het internet?
(klik voor hi-res versie

“De groei van cloudcomputing en van het aantal apparaten met een internetverbinding zorgt ervoor dat bedrijven IT-producten en -diensten op een andere manier gaan inzetten”, zegt Diane Bryant, Intel vice president en general manager van de Datacenter en Connected Systems Group. “De industrie zal tegemoet moeten komen aan een ongekend sterke vraag naar efficiënte, veilige en zeer krachtige datacenterinfrastructuren. De Intel Xeon processor E5-2600 productfamilie biedt een oplossing voor deze uitdagingen, met zeer hoge, gebalanceerde prestaties voor de computersystemen, de opslagsystemen en het netwerk, terwijl de operationele kosten worden teruggedrongen.”

Prestaties, energie-efficiency, I/O-bandbreedte en veiligheid zijn de belangrijkste voorwaarden voor schaalbaarheid van het datacenter. De Intel Xeon processor E5-2600 voldoet aan deze voorwaarden, met een combinatie van hoge prestaties, functionaliteit en rendabiliteit. Hij zal het hart vormen van de volgende generatie datacenterservers, opslag- en communicatiesystemen.

Klanten in Nederland en België
Diverse klanten in Nederland en België zullen servers met de nieuwe Intel Xeon processor E5-2600 inzetten:

Hyves Systems Engineering (Cor Cornelisse), zegt over de Intel Xeon processor E5: “Waar de ‘Sandy Bridge’ Intel Xeon E3 CPUs het verbruik voor een pageview voor het eerst onder de 1 Watt wisten te brengen, zet de Sandy Bridge Xeon E5 CPU deze trend sterk door: een pageview verbruikt nog slechts 0,65 Watt. Daarnaast zien we een prestatieverbetering van ruim dan 25% ten opzichte van zijn ‘Westmere’ voorganger.” (noot: het verbruik van een ‘pageview’ bestaat puur uit het energieverbruik van de CPU die de pagina opbouwt. Overige onderdelen, zoals het buffergeheugen en database servers, die nodig zijn om een pagina op te bouwen, worden niet meegenomen in deze berekening).

“Bij Optiver, een zelfstandige beurshandelsorganisatie in de financiële sector, zien we een prestatieverbetering van ruwweg 20 tot 30 procent voor software op de Intel Xeon processor E5-architectuur. Dit is een aanzienlijke verbetering op het terrein waar Optiver actief is,” zegt Marco Cancillo, systems engineer bij Optiver.

Het Nederlandse i3D runt een gamecloud met 8.000 servers in 16 locaties over de hele wereld en biedt servercapaciteit aan gamepublishers en gamestudios. Capaciteit die uiteindelijk gebruikt wordt door miljoenen gamers die gelijktijdig online zijn. “De nieuwe Intel Xeon E5-2600 zal de rekenkracht van onze wereldwijde gaming-infrastructuur aanzienlijk verhogen. Met meer cores, meer L3-cache en meer adresseerbaar geheugen per CPU, kunnen we de prestaties met ruim 100% verbeteren. Tegelijkertijd reduceren we ons energieverbruik en de hoeveelheid ruimte die we nodig hebben in het datacenter”, zegt Stijn Koster, CEO van i3D.net. “Servers gebaseerd op de Intel Xeon processor E3 en Intel Xeon processor E5 zijn sneller dan de concurrentie en stellen ons in staat om meer spelers per node te hosten. Omdat games meestal gebruikmaken van de nieuwste en meest geavanceerde softwaretechnologie, is er een constante behoefte aan meer capaciteit per server-node. Onze klanten zullen zeker profiteren van de Intel Xeon processor E5.”

Op 31 januari 2012 maakte het Vlaams Supercomputer Centrum (VSC) bekend dat het in samenwerking met de Universiteit Gent en HP de grootste supercomputer in België zal bouwen, gebaseerd op de nieuwe Intel Xeon E5-processorfamilie. Deze nieuwe supercomputer zal een piekprestatievermogen bieden van 155 teraflops. Kurt Lust, coördinator van het VSC, zegt: “In een supercomputer moeten duizenden processorcores nauw met elkaar samenwerken om grootschalige rekenvraagstukken op te lossen. In deze HP-supercomputer van het VSC hebben we het dan over 8.000 cores. Dit soort zware computertaken vereist echter niet alleen brute rekenkracht, maar ook een hoge bandbreedte tussen het geheugen en de processors, en een snelle verbinding naar het netwerk dat de individuele nodes met elkaar verbindt. Dit zijn allemaal zaken waarin de nieuwe Intel Xeon processor E5 uitblinkt. Dankzij de on-chip geïntegreerde PCI Express 3.0-interface kunnen we optimaal gebruikmaken van de nieuwste internode-communicatietechnologie. En met de uitstekende single-thread prestaties van de Intel Xeon processor E5 wordt ook sequentiële programmacode razendsnel uitgevoerd. Heel mooi daarbij is dat de energierekening, ondanks deze hogere prestaties, aanzienlijk lager zal uitvallen dan bij de vorige generatie Intel servertechnologie.”

De beste datacenterprestaties per watt
De prestaties van de Intel Xeon processor E5-2600 productfamilie zijn tot 80 procent verbeterd ten opzichte van de vorige generatie Intel Xeon processor 5600-serie. Er worden maximaal acht cores per processor ondersteund en 768GB aan systeemgeheugen. De nieuwe processors ondersteunen ook Intel Advanced Vector Extensions (Intel AVX), dat de prestaties van rekenintensieve toepassingen zoals financiële analyses, media content-creatie en high-performance computing met een factor 2 kan verhogen9.

Additionele technologieën zoals Intel Turbo Boost Technology 2.0Intel Hyper-Threading Technology en Intel Virtualization Technology, kunnen dynamisch de prestaties verder verbeteren. Dankzij al deze kenmerken heeft de Intel Xeon processor E5-2600 productfamilie 15 dual-socket x86-records verbroken10.

Moderne datacentra moeten niet alleen hogere prestaties leveren, ze moeten dit ook efficiënter doen, door het energieverbruik en de operationele kosten terug te dringen. Met de nieuwe Intel Xeon-processors blijft Intel zich focussen op het terugdringen van de total cost of ownership (TCO). Zo zijn de energieprestaties ten opzichte van de vorige generatie Intel Xeon processor 5600-serie in de SPECpower_ssj2008-benchmark met ruim 50 procent1,4 verbeterd. De processors ondersteunen ook softwaretools om het energieverbruik te beheren en te monitoren, zoals Intel Node Manager en Intel Data Center Manager. Deze bieden nauwkeurig en real-time inzicht in het stroomverbruik en de warmteontwikkeling.

I/O-innovatie en netwerkmogelijkheden
Gezien de ongekende toename van het dataverkeer moet er echter meer verbeterd worden dan alleen de rekencapaciteit. Er moet ook voor gezorgd worden dat data-intensieve toepassingen hun data sneller ontvangen en dat de bandbreedte van het datacenter wordt vergroot. De Intel Xeon processor E5-2600-familie voorziet in deze behoeften met Intel Integrated I/O (Intel IIO) en Intel Data Direct I/O (Intel DDIO). Met Intel DDIO kunnen Intel Ethernet-controllers en -adapters het I/O-verkeer rechtstreeks routeren naar de processorcache. Zo is er geen dataverkeer van en naar het systeemgeheugen meer nodig, waardoor het stroomverbruik wordt teruggebracht en de processor minder lang op I/O-afhandelingen hoeft te wachten. De nieuwe Intel Xeon-processorfamilie is ook de eerste waarbij een I/O-controller met ondersteuning voor PCI Express 3.0 direct op de microprocessor is geïntegreerd. Dankzij deze integratie wordt de I/O-wachttijd met maximaal 30 procent11 teruggebracht ten opzichte van vorige generaties. PCI Express 3.0 kan de snelheid waarmee data van en naar de processor wordt getransporteerd, verdrievoudigen11.

De hoge prestaties in combinatie met Intel Integrated I/O en geavanceerde opslagfuncties zoals PCIe non-transparent bridging en asynchrone DRAM refresh, maken de Intel Xeon processor E5-2600 ook zeer geschikt voor gebruik in opslag- en communicatiesystemen.

De toenemende behoefte aan bandbreedte door servervirtualisatie en de consolidatie van data- en opslagnetwerken, hebben geleid tot een sterke groei van 10 Gigabit Ethernet. In 2011 werden ieder kwartaal ruim 1 miljoen adapterpoorten uitgeleverd13. Vandaag lanceert Intel ook de Intel Ethernet Controller X540. Dit is de eerste single-chip 10GBase-T oplossing die specifiek is ontworpen als een voordelige LAN-on-motherboard (LOM) -oplossing met een laag energieverbruik. Deze biedt ook standaard flexibele I/O-virtualisatie en ondersteuning voor Unified Networking.

Zekere beveiliging
De Intel Xeon processor E5-2600 is ook een veiliger hardwarefundament voor datacenters. Intel Advanced Encryption Standard New Instruction (Intel AES-NI13) helpt systemen om sneller data te versleutelen en te ontsleutelen, bij diverse toepassingen en transacties. Intel Trusted Execution Technology garandeert de platformintegriteit en beschermt tegen aanvallen op virtuele omgevingen. Al deze kenmerken, in combinatie met softwaretoepassingen, helpen om datacenters te beschermen tegen aanvallen en mee te schalen met de behoeften van klanten.

Uitgebreide industriesteun
Vanaf vandaag zullen leveranciers uit de hele wereld honderden systemen op basis van de Intel Xeon processor E5-familie aankondigen, waaronder Acer, Appro, Asus, Bull, Cisco, Dell, Fujitsu, HP, Hitachi, Huawei, IBM, Inspur, Lenovo, NEC, Oracle, Quanta, SGI, Sugon, Supermicro en Unisys.

Prijzen en meer informatie
De Intel Xeon processor E5-2600-familie komt beschikbaar als 17 verschillende producten, met een prijs die varieert van $198 tot $2.050, bij afname van minimaal 1.000 stuks. Daarnaast zijn er drie single-socket Xeon processors E5-1600 voor toepassing in workstations, met prijzen die variëren van $284 tot $1.080. Uitgebreide prijsinformatie is te vinden op newsroom.intel.com/docs/DOC-2677. Kijk voor meer informatie over de nieuwe Intel Xeon-processors op www.intel.com/xeon. Meer informatie over wereldrecord en andere claims is te vinden op www.intel.com/performance/server.

Noot voor de redactie: achtergrondinformatie, beeldmateriaal en andere documenten zijn te vinden via newsroom.intel.com/docs/DOC-2677.

Over Intel
Intel, marktleider in computerinnovatie, ontwikkelt en bouwt essentiële technologieën die dienen als de bouwstenen voor computerapparatuur over de hele wereld. Meer informatie over Intel is te vinden op www.intel.com/pressroom en op blogs.intel.com. Intel is ook te volgen via Twitter: twitter.com/intel of twitter.com/IntelNederland.

Voor meer informatie:
Intel Benelux, Kristof Sehmke, Communicatie Manager, telefoon +32 (0)3 450 08 11,
e-mail: kristof.sehmke@intel.com, of
MCS BV, Perlita Fränkel, telefoon +31 (0)23 562 82 08,
e-mail: perlitaf@monogram.nl.

1. Software and workloads used in performance tests may have been optimized for performance only on Intel microprocessors. Performance tests, such as SYSmark and MobileMark, are measured using specific computer systems, components, software, operations and functions. Any change to any of those factors may cause the results to vary. You should consult other information and performance tests to assist you in fully evaluating your contemplated purchases, including the performance of that product when combined with other products. For more information go to www.intel.com\performance.
  2. (Generational Performance) Source: Performance comparison using best submitted/published 2-socket server results on the SPECfp_rate_base2006 benchmark as of 6 March 2012. Baseline score of 271 published by Itautec on the Servidor Itautec MX203 and Servidor Itautec MX223 platforms based on the prior generation Intel Xeon processor X5690. New score of 492 submitted for publication by Dell on the PowerEdge T620 platform and Fujitsu on the PRIMERGY RX300 S7 platform based on the Intel Xeon processor E5-2690. For additional details, please visit www.spec.org. 15.
  3. (I/O Bandwidth) Source: Intel internal measurements of maximum achievable I/O R/W bandwidth (512B transactions, 50% reads, 50% writes) comparing Intel Xeon processor E5-2680 based platform with 64 lanes of PCIe 3.0 (66 GB/s) vs. Intel Xeon processor X5670 based platform with 32 lanes of PCIe 2.0 (18 GB/s). Baseline Configuration: Green City system with two Intel Xeon processor X5670 (2.93 GHz, 6C), 24GB memory @ 1333, 4 x8 Intel internal PCIe 2.0 test cards. New Configuration: Rose City system with two Intel Xeon processor E5-2680 (2.7GHz, 8C), 64GB memory @1600 MHz, 2 x16 Intel internal PCIe 3.0 test cards on each node (all traffic sent to local nodes).
  4. (Energy Efficient Performance) Source: Performance comparison using best submitted/published 2-socket single-node server results on the SPECpower_ssj2008 benchmark as of 6 March 2012. Baseline score of 3,329 ssj_ops/watt published by Hewlett-Packard on the ProLiant DL360 G7 platform based on the prior generation Intel Xeon processor X5675. Score of 5,093 ssj_ops/watt submitted for publication by Fujitsu on the PRIMERGY RX300 S7 platform based on the Intel Xeon processor E5-2660. For additional details, please visit www.spec.org. 1,15.
  5. (Connect devices) Source: “Worldwide Device Estimates Year 2020 - Intel One Smart Network Work” forecast
  6. (datacenter traffic forecast) Source: Cisco Global Cloud Index: Forecast and Methodology 2010 – 2015.
  7. (Data Storage) Source: “IDC Worldwide Enterprise Storage Systems 2010-2014 Forecast”
  8. (Cloud system) Intel internal projections of cloud market growth between 2011 and 2015
  9. (AVX) Source: Performance comparison using Linpack benchmark. Baseline score of 159.4 based on Intel internal measurements as of 5 December 2011 using a Supermicro X8DTN+ system with two Intel Xeon processor X5690, Turbo Enabled, EIST Enabled, Hyper-Threading Enabled, 48 GB RAM, Red Hat Enterprise Linux Server 6.1. New score of 347.7 based on Intel internal measurements as of 5 December 2011 using an Intel Rose City platform with two Intel Xeon processor E5-2690, Turbo Enabled or Disabled, EIST Enabled, Hyper-Threading Enabled, 64 GB RAM, Red Hat Enterprise Linux Server 6.1. 15.
  10. (World Record Performance) Source: Best available submitted/published performance benchmark results on 2S x86 server platforms as of 6 March 2012. For a full summary of world record performance results, please visit www.intel.com/content/www/us/en/benchmarks/server/xeon-e5-2600-summary.html. For additional details, please visit www.spec.org, www.sap.com/solutions/benchmark, www.vmware.com/a/vmmark, and www.tpc.org.
  11. (I/O Latency) Source: Intel internal measurements of average time for an I/O device read to local system memory under idle conditions comparing the Intel Xeon processor E5-2600 product family (230 ns) vs. the Intel Xeon processor 5500 series (340 ns). Baseline Configuration: Green City system with two Intel Xeon processor E5520 (2.26GHz, 4C), 12GB memory @1333, C-States Disabled, Turbo Disabled, SMT Disabled. New Configuration: Meridian system with two Intel Xeon processor E5-2665 (2.4GHz, 8C), 32GB memory @1600 MHz, C-States Enabled, Turbo Enabled. The measurements were taken with a LeCroy PCIe protocol analyzer using Intel internal Rubicon (PCIe 2.0) and Florin (PCIe 3.0) test cards running under Windows 2008 R2 w/SP1.

12 (PCIe 3.0) Source: 8 GT/s and 128b/130b encoding in PCIe 3.0 specification enables double the interconnect bandwidth over the PCIe 2.0 specification (www.pcisig.com/news_room/November_18_2010_Press_Release/ ). Intel internal measurements of maximum achievable I/O R/W bandwidth (512B transactions, 50% reads, 50% writes) using Xeon processor E5-2680 based platform. Configuration: Rose City system with two Intel Xeon processor E5-2680 (2.7GHz, 8C), 64GB memory @1600 MHz, 2 x16 Intel internal PCIe 3.0 test cards on each node (all traffic sent to local nodes).
  12. (10GBe) Crehan Research: Server-class Adapter and LOM Market 4Q10
  13. (AES-NI) Intel AES-NI requires a computer system with an AES-NI enabled processor, as well as non-Intel software to execute the instructions in the correct sequence. AES-NI is available on select Intel processors. For availability, consult your reseller or system manufacturer. For more information, see software.intel.com/en-us/articles/intel-advanced-encryption-standard-instructions-aes-ni/
  14. (TXT) No computer system can provide absolute security under all conditions. Intel Trusted Execution Technology (Intel TXT) requires a computer with Intel Virtualization Technology, an Intel TXT-enabled processor, chipset, BIOS, Authenticated Code Modules and an Intel TXT-compatible measured launched environment (MLE). Intel TXT also requires the system to contain a TPM v1.s. For more information, visit www.intel.com.au/content/www/au/en/data-security/security-overview-general-technology.html.
  15. Intel does not control or audit the design or implementation of third party benchmark data or Web sites referenced in this document. Intel encourages all of its customers to visit the referenced Web sites or others where similar performance benchmark data are reported and confirm whether the referenced benchmark data are accurate and reflect performance of systems available for purchase.
Intel en het Intel-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Intel Corporation of zijn dochterondernemingen in de Verenigde Staten en andere landen. Andere namen en merken kunnen geclaimd worden als het eigendom van anderen.

www.persberichten.com

- Wijziging doorgeven
- Adverteren
- Contactformulier